سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] دوستان خدا آنانند که به درون دنیا نگریستند ، هنگامى که مردم برون آن را دیدند ، و به فرداى آن پرداختند آنگاه که مردم خود را سرگرم امروز آن ساختند ، پس آنچه را از دنیا ترسیدند آنان را بمیراند ، میراندند ، و آن را که دانستند به زودى رهاشان خواهد کرد راندند و بهره‏گیرى فراوان دیگران را از جهان خوار شمردند ، و دست یافتنشان را بر نعمت دنیا ، از دست دادن آن خواندند . دشمن آنند که مردم با آن آشتى کرده‏اند . و با آنچه مردم با آن دشمنند در آشتى به سر برده‏اند . کتاب خدا به آنان دانسته شد و آنان به کتاب خدا دانایند . کتاب به آنان برپاست و آنان به کتاب برپایند . بیش از آنچه بدان امید بسته‏اند ، در دیده نمى‏آرند . و جز از آنچه از آن مى‏ترسند از چیزى بیم ندارند . [نهج البلاغه]

هنر و فلسفه و ادبیات و ادیان ...

 
 
بسم الله الرحمن الرحیم(پنج شنبه 87 شهریور 28 ساعت 1:27 صبح )

                            " قرآن و معجزه " قسمت دوم

                                                 

                                                     

گفتیم که معجزات پیامبران دلیل اولای حقیقت عقیده ء آنها نیست و تنها برای روشن شدن

دلهای زنگار گرفته و یا به دلایل زمانی و مکانی در موارد معدود نسبت به طول سالهای هدایتگری ایشان صورت میگیرد.

و گفتیم که قرآن کتاب پیامبر اسلام از بسیاری جهات با دیگر معجزات تفاوت دارد و به

تعبیری "  معجزه ء معجزه ها " ست . اما چرا ؟....

برای بسط و توضیح این مطلب بایستی به این موضوع تکراری اشاره کرد که : قرآن در زمان و مکانی  نازل شده است  که به شهادت مورخان و اندیشمندان در عین جهالت و گمراهی عمیق مردم دارای خصوصیات ویژه ای بوده است که به اختصار به آنها اشاره میکنیم :

  1. سرزمین عربستان آنروزگار محل تلاقی چندین تمدن بزرگ بوده است و در عین حال استقلال و کناره خود از آنان را حفظ کرده بود ( بر عکس بین النهرین که محل اختلاط کامل این تمدنها و ادیان بوده است ...)

 

  1. ادبیات و شعر و سخنوری در آنجا در اوج خود و شاید تنها داشتهء با ارزش  آنها بوده است و به حتم مشکلترین ادعا آن بوده است که در این زمینه کسی ادعای اعجاز برای مردم سرزمین حجاز داشته باشد... 

 

  1. آغاززمینه های  فروپاشی ابر قدرتهای بزرگ زمانه و تحول در نوع مناسبات  فرهنگ ها و زمینه سازی برای تحول اندیشه جمعی در دنیای آن روزگار که ادعای معجزه از نوعی که قرآن به آن تمسک جست را در نهایت آینده نگری و چالش انگیزی در یک زمان قرار داد....

            

در این شرایط معجزه ای متفاوت با تمام آنچه که داستانها ، روایتهای مذهبی و حتی افسانه ها ی پیش از آن تنها به صرف ادعا نمی توانست پایدار و اثر گذار باقی بماند.

یکی از نکات جالب در تاریخ اسلام اینست که ما هرگز یا به ندرت با تمسخرو رد این کتاب به دلیل کوچک شمردن و بی اهمیت دانستن آن توسط دشمنان و معارضان با دین پیامبر جدید مواجه میشویم و حتی عجیب تر آنکه همین دشمنان که در تمسخر اصل دین محمد (ص) از هیچ تلاشی فرو گذار نمیکردند ، در پرده و با کنایه در مقابل قرآن دست تسلیم را بالا برده اند و به عجیب بودن و خاص بودن آن _ لااقل _ اعتراف کرده اند ...

این اعترافات بارها با اشاره به ساحر بودن پیامبر و شاعر بودن وی و افسون مخاطبان بوسیلهء چیزهایی که میگوید ( همان آیات قرآن ) تکرار شده است و حتی به صورت مستقیم تر چنین مسئله ای صورت دگرفته است .( رجوع به جریان ارائهء آیات قرآن به استاد شعر عرب و میزان شعرا در آنزمان و اعتراف وی ...)

 

 اعجاز قرآن توسط دانشمندان و عالمان قرآن شناس ، چند جنبه تقسیم شده است .

اعجاز لفظی   و  اعجاز معنوی

در ادامه به شرح بسیار مختصر این دو جنبه از قرآن می پرداریم....

       

در ضمن از این جهت که در زمانهء  حاضر ادعاها و شبهه های رسانه ها ، سایت ها کتابها و مقالات و ....به صورت ایرادات پراکنده و غیر منسجم بیان شده است و به هر دست آویزی از سفسطه گرفته تا شبهات عقلی توسل جسته اند ، ما نیز سعی بر آن داریم تا این ایرادات را به صورت موردی و با بیان مثال و جزئی نگری محدود پاسخ بگوییم.

 

جنبه های اعجاز لفظی قرآن مجید

یکی از ایرادات و اتهاماتی که در دوران جدید به این کتاب وارد میشود ، اینست که قرآن در اصل فاقد فصاحت و بلاغت مشهور است و اینهمه تنها از تبلیغات مسلمانها بوده است !!

همانطور که عرض شد این اتهام از از این جهت که حتی در دوران معاصر پیامبر نیز کسی جسارت  عرضهء آْنرا به همان دلایل که گفتیم نداشت  ، اتهامی نو و تازه محسوب میشود .

 

در جلسهء آینده به بررسی این ادعا و نظایر آن می پردازیم...

 

                                                             هوالاول والآخر والظاهروالباطن ...  

******************************************************************







بازدیدهای امروز: 3  بازدید

بازدیدهای دیروز:3  بازدید

مجموع بازدیدها: 79940  بازدید


» ?پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «