سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت گمشده مؤمن است، پس هریک از شما گمشده اش را در هر جا یافت، آن را برگیرد . [امام صادق علیه السلام]

هنر و فلسفه و ادبیات و ادیان ...

 
 
یک سوءال ...؟(دوشنبه 87 تیر 17 ساعت 5:55 صبح )

یک سوءال :

شیعه از چه زمانی به وجود آمد ؟ زمان پیامبر یا بعد از ایشان ؟ ...

یا دوران صفویه ؟ !!.....

 

با عرض سلام خدمت شما؛
قبل ازهرچیز باید عرض کنم درمورد پیدایش تشیع چندین قول وجود دارد:
1-درزمان پیامبر(ص)؛اکثریت شیعه این قول را می پذیرند.
2-بعد از ماجرای سقیفه؛ 3-بعدازقتل عثمان، 4-درجنگ جمل، و...وازجمله درزمان صفویه.
ما ازراههای مختلف میتوانیم قول اوّل(وجود تشیع درزمان پیامبر)را ثابت کنیم وبعد ازاثبات این نظریه،اقوال دیگرخود به خود منتفی می شوند،چون درصورت اثبات تقدم زمانی ،تاخّرزمانی خودبخود منتفی میگردد.
امّا دلایل ما برای اثبات قول اول عبارتند از:
**-قرآن کریم؛برای اثبات این نظریه ازقرآن ازچند راه میتوان وارد شد:
الف؛ آیاتی که دارای لفظ شیعه هستند،مثل«وانّ من شیعته لابراهیم».
ب؛ آیات مربوط به فضایل امام علی (ع)مثل آیات سوره «هل اتی»وآیه «انّما ولیکم الله ورسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصلاة ویوتون الزّکاة وهم راکعون»{مائده /55}.
ج؛ آیاتی که تفسیربه شیعه شده اند.مثل«اولئک هم خیرالبریّة».
البته باید توجه داشته باشیم که با آیات قرآن بدون کمک روایات نمی توانیم مطلب فوق را ثابت کنیم.

**روایات؛
الف:روایات تفسیری،یعنی روایاتی که آیه «اولئک هم خیرالبریّة».را به علی (ع)وشیعیان علی تفسیرکرده اند.
ب:روایات غیرتفسیری؛ روایاتی که فضایل امام علی وشیعیانش را ذکرکرده اند.مثل«علیٌ وشیعته هم الفائزون».این روایات ازطریق شیعه وسنّی ازپیامبر(ص)نقل شده اندوفرض ما این است که صدوراین روایات ازپیامبر(ص)قطعی است.
**تحلیل تاریخی؛
تقریراول؛این تقریر دارای چند مقدمه است:1- توجّه پیامبر(ص)به مساله وصایت امام علی(ع) ازآغاز رسالت.بعنوان مثال مطرح کردن این موضوع در«یوم الدار»یعنی روزآغازدعوت عمومی درجمع عشیره خود.
2-سعی پیامبردرراه تحقق وصایت امام علی(ع).
3-بیان این موضوع بصورت خصوصی به یاران خاص.
4-بیان این موضوع بصورت عمومی وغیرمستقیم.مثل ماجرای سپردن پرچم درجنگ خیبربه کسی که اوخدا را دوست دارد وخدا هم اورا دوست دارد.که درروزجنگ پرچم را به امام علی(ع)سپردند.
5-نتیج? مقدمات فوق این است که:مسلمانان به دوگروه موافق ومخالف امام علی(ع) تبدیل شدند،کسانی که ایمان واقعی داشتند به دور علی(ع) جمع شدند وازاوطرفداری می کردند،وعده ای که برخلاف سخنان پیامبرعمل میکردند وبا امام علی(ع) مخالفت می کردند.
حال با قبول 4مقدمه اوّل ومقدمه پنجم،ثابت می شود که درزمان پیامبر(ص)گروهی با محوریّت امان علی(ع)وجود داشته است.

تقریردوم؛این تقریرازمقدمات زیرتشکیل شده است:
1-جوهر? اصلی تشیع اعتقاد به وصایت وحق خلافت است.
2-گوشزد شدن این مطلب ازسوی پیامبر(ص)
3-آغازدسته بندی ها دربار? این مساله اززمان پیامبر(ص).
4-استفاده ازروایت« یا علیّ لا یبغضک الّا منافق ولا یحبّک الّا مومن».با توجه به تقابل دولفظ منافق ومومن،وبکاربردن لفظ منافق نه الفاظی مثل «کافرومشرک»،به این مطلب پی میبریم که عده ای درزمان پیامبر(ص)باطن وظاهرشان یکی نبوده ودرظاهربا امام علی(ع)موافق بودند ولی درباطن مخالف بودند.استفاده ازلفظ منافق فقط برای زمان پیامبر(ص) ووجود گروه مخالف امام علی(ع) مناسبت داردوسازگاراست.چرا که بعد ازپیامبر(ص)،مخالفین دیگرنفاق نداشتند،بلکه آشکارا امام علی را کنارگذاشتندوبا اومخالفت کردندودیگرنفاق معنا نداشت.پس با کمک این روایت به این نتیجه می رسیم که گروه بندی دوجناح موافق ومخالف امام علی(ع)درزمان خود پیامبر(ص)وجود داشته است.
نتیجه اینکه:با توجه به مطالب ذکرشده ومطالب تاریخی به این نتیجه می رسیم که،درزمان پیامبر(ص) شیعه وتشیع وجود داشته است.وبا اثبات این مطلب نطریه های دیگرمنتفی شده و نیازی به بررسی ندارند.درپایان این مطلب را عرض کنم که درزمان صفویه فقط «تشیع». بعنوان مذهب رسمی ایران مطرح شد.

********************************************************************************** ( یا حق)
با استفاده از :  http://www.cloob.com/clubname/pasokh






بازدیدهای امروز: 6  بازدید

بازدیدهای دیروز:17  بازدید

مجموع بازدیدها: 80182  بازدید


» ?پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «